tisdag 24 mars 2009

Loppfrön

I dag har jag börjat med loppfrön till Pelle. Han har en tid visat att det är något som inte står rätt till. Men i dag blev det tydligt, han matvägrade:O(

Oj oj. Magen. Var ut o gick med han på morgonen runt hagen, gick in i stallet igen men han ville fortfarande inte äta.

Tog ut båda hästarna i hagen, åkte till jobbet och börja leta runt hur jag skulle lösa det här då. Läste på om kolik och där stod det mycket om loppfrön.

Åkte hem från jobbet redan vid elva tiden. Slank in på granngården o köpte 4 kg frön. Det var inte det lättaste o få i han det.

Vallade runt han i hagen en halvtimme i snöstorm, sen tog jag honom på promenad en timme. Det är viktigt att han rör sig och jag får hålla koll på aktiviteten i magen hela tiden. Men den brummar i alla fall.

Nu håller jag tummarna för att det ska gå över och att hans aptit kommer tillbaka. Annars blir det sjukhuset........




Kopierade en text från Agrias sida angående trolig orsak:

Sandkolik är vanligast i södra Sverige, där hästar som går på hårt avbetade sandjordsarbeten lätt får i sig sand. Ibland kan det handla om ganska ansenliga mängder. Sanden lägger sig kvar i tarmarna och ger så småningom upphov till varierande grader av kolik

Som jag förstår kan hästar även här få det, i o med att dom letar upp allt grönt under snön och där finns också lera, sand, jord mm... Så nu får han inte göra så här när vi är ute o går.

Inga kommentarer: